Nyårslöften

Nyårslöften… att gå ner i vikt och få en god kondition är säkert ett vanligt löfte. Jag hör själv till dem som lovat detta ett antal gånger. Men hur skall denna typs av löften hålla? Forskning säger att det måste handla om tydlig målformulering, att det är du själv som vill det och att tidpunkten + omständigheterna skall vara de rätta. Att sätta upp realistiska mål anses enligt positiv psykologi också vara väldigt välgörande för oss. Jag tror att detta stämmer, men att det kan vara svårt att på egen hand veta hur gå till väga.

Att fokusera på processen mot förändringen kan vara ett av de viktigaste momenten. Vad gör jag i morgon och vad gör jag nästa vecka… att helt enkelt vara ett steg före hela tiden. Sen händer det ju saker på vägen som gör att allt inte håller, men det är ju livet. Tänk om vi då kunde låta bli att älta i att det inte gick som vi tänkt utan i stället konstatera att ”okej, det gick så, men vad ska jag göra i morgon?”

Varje gång jag lyckas med något så har jag börjat med att försöka suga på karamellen en stund. Det gör jag genom att njuta av känslan och genom att ta en paus förrän jag börjar med nästa grej. Det kan kallas som min belöning. Beteendevetenskapen anser nämligen att belöning också är viktig att ta med i en förändringsprocess.

Sedan tror jag peronligen benhårt på att skapa rutiner och vanor som upprätthåller den nya livsstilen. Jag gjorde för ett tag sedan en intervjustudie om motivation till fysisk aktivitet bland medelålders män. Denna studie bekräftade också rutinens betydelse. Det framkom bland annat att då rutinen hållit på en tid så var det inga svårigheter att ta sig an fysisk aktivitet. Någon har sagt att det krävs 21 upprepningar för att ett beteende ska bli en vana. Fastän det är viktigt att känna efter vad som känns bra kan det alltså vara till en fördel att i början kämpa lite extra tills det börjar gå på räls.

Sen har jag också en känsla av att dessa löften borde innehålla mera saker som vi njuter av och som får oss att må bra, ja bli lyckligare. Att vara lycklig är väl något som de flesta vill och strävar efter? Forskning säger att goda relationer och upplevelser gör oss lyckligare än pengar och saker. Att känna tacksamhet lär vara en annan faktor som gör oss lyckligare. Att tänka positivt och strunta i det negativa så ofta som möjligt kan varaytterligare en faktor. Mindfulness rörelsen menar också att det gör gott att vara närvarande i nuet och observera det som händer utan att värdera.

Nåja, vart vill jag komma? Jo att det inte räcker med att lova utan att det behövs en strategi på vägen som gör att vi kan lyckas. När vi lyckas brukar det ofta leda till att vi också lyckas med följande åtagande… och följande….

Gott Nytt ÅR!

Mikaela Wiik