Att fokusera på och öka på det som är behagligt och som ger harmoni – kan det vara nyckeln till att hantera stress?

Chilla_mg_8968

Förra veckan höll jag och min kollega två inspirationsdagar kring Folkhälsans Chilla material, som handlar om avslappning för skolbarn. Nu måste jag delge vilken fin stämning avslappning ger på en utbildning. Kunde glädjande nog själv märka att det även är avslappnande för en själv att leda en inspirationsdag kring detta tema. Lärare från olka delar av Nyland deltog på inspirationsdagarna och tillsammans kom vi till att temat måste understrykas mera – överallt.

Barn blir stressade av vuxnas stress och barnen speglar sig i de vuxnas beteende. Vi måste alltså absolut ta hand om vår egen stress före vi börjar behandla barnens stress. En del av lärarna skulle faktiskt först börja med övningarna i lärarrummet. Skolan är en arena som verkligen kan ta fasta på vikten av att varva med och ge möjlighet till avslappnande stunder utan buller för att öka allt från trivsel och ork till inlärning och koncentration.

Övning ger färdighet säger forskning och erfarenheter om konsten att slappna av, så det gäller att inte ge upp i första taget. Med tiden kommer avslappningen snabbare och motståndet i klasserna minskar visar ett pilotarbete kring Chilla-materialet som utfördes av två lärarstuderande i Österbotten. Att detta Chilla tema utgör ett självklart tema på inkommande Stafettkarneval beror på den känsla av lugn mitt i allt stohej som infunnit sig i Folkhälsans tält – OCH på populariteten de senaste två åren.

Jag gillar uttrycket om att se på vardagen eller stresshantering som en våg. I ena vågskålen finns det som stressar oss och i andra vågskålen finns det som lugnar ner oss och gör att vi återhämtar oss. För att upprätthålla balans kan vi inte bara plocka bort det som stressar oss an efter. Stress kommer alltid att finnas bland oss och kan inte tas bort helt och hållet. Tvärtom behöver vi ju stress för att må bra. Forskare vet att för lite stress en längre tid sänker stresströskeln och man börjar må dåligt. Därför skall dessa skålar i vågen väga jämnt. Mycket stress – in med mera avkoppling och återhämtning! Detta är ju kanske inte hela sanningen, men en mycket viktig del. Självklart handlar det också om andra faktorer så som t.ex. gener, inställning, att kunna påverka och motivation. Gemensamt för personer som blivit utbrända är dock så gott som alltid det att deras återhämtning varit bristfällig under långa tider.

Detta tycker åtminstone jag att låter som en trevlig form av stresshantering. Att få fokusera på det trevliga. Att faktiskt förstå att det är det vi njuter av är guldkornen som behövs mellan varven, dagligen, veckovis och årligen. För egentligen innerst inne är väl fler än jag livsnjutare? Att umgås med goda vänner, att dansa loss, att vistas i naturen, att tända ljus, att cykla, att spela spel med familjen, att måla… ja listan på mina guldkorn kunde bli lång.

Tycker det passar bra att avsluta med ett citat av Ylva Ellneby som jag gillar; ”Att vi mår dåligt kanske inte alltid handlar om att vi måste minska på det onda – utan att vi måste öka på det goda” Ur elevernas och lärarnas perspektiv hoppas vi på Folkhälsan att något av det ”goda” kunde vara regelbundna Chilla-stunder i skolan.