D som i D vitamin

D vitamin är något som vi alla behöver oberoende av ålder och funktionsförmåga. Forskningen inom området har påvisat att D vitamin är oumbärlig och att vitaminen har många positiva effekter på kroppen, allt från benbyggnad till att motverka uppkomsten av olika cancerformer. Men varför skall det vara så svårt för oss människor att få i oss tillräckligt och nå upp till gällande rekommendationer?

När jag var liten fick jag lära mig att att D-vitamin får du av solen och om du äter fisk. Så är sanningen långt ännu idag, förutom att många kostprodukter, framförallt mejeriprodukter, idag är berikade med D vitamin. Här i Finland har vi klimatet emot oss en stor del av året, då solen inte skiner tillräckligt starkt, eller egentligen i rätt vinkel, för att det skulle produceras automatiskt D vitamin i kroppen. Dessutom är ju solens strålar inte enbart nyttiga, så konstant sol är inte direkt en lösning att rekommendera.

Vi borde alltså äta mera fisk! Vi finländare är inte värst bra på att äta fisk, det finns utrymme att bättra oss på den fronten. Ägg och kantareller är också hyfsade D vitamin källor, förutom de berikade mejeriprodukterna.

Om vi lever med en känsla att ens diet inte ger tillräckligt med D vitamin, finns det alltid D vitamin tillskott. Risken är ytterst liten att få i sig för mycket D vitamin, så tillskott via preparat är definitivt ett alternativ värt att notera.

Viktigt vore att vi alla bedömer hur våra kost- och solvanor är och funderar hur mycket D vitamin vi får i oss via kosten eller producerat i huden. I synnerhet denna tid på året kan det behövas tillskott av D vitamin för att nå upp till gällande rekommendationer.

Vill du lära dig mera om D vitamin, kolla in detta.