Begränsat ätande – är det bra sätt att kontrollera vikt?

Hanna Konttinen disputerade 17.2.2012 och hennes doktorsavhandling handlade om hur olika emotionella och kognitiva faktorer påverkar ätbeteende och fetma.  Ett huvudresultat var att begränsat ätande har ett samband med mindre viktindex och midjemått bland överviktiga och människor som bantade eller har bantat. Det fanns också samband med starkare självkontroll och färre problem med att kontrollera ätandet. Bland normalviktiga människor var resultat ändå tvärtom. (Konttinens doktorsavhandling https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/29437/dietaryh.pdf?sequence=1)

 

Begränsat ätande kan kanske fungera bra för att kontrollera vikten bland människor som har som verkligen har viktproblem men inte bland människor som inte har behov av att banta.  Bland normalviktiga kan begränsat ätande indikera en problematisk attityd mot den egna kroppen, rädsla för att äta och problem med att kontrollera vikten på något sätt.  Det finns många dieter som på något sätt begränsar vad man kan äta – än måste man minska kolhydrater än fett.  Både överviktiga och normalviktiga använder de här dieterna och orsakerna till detta är många (banta, minska trötthet).  Jag tror att bara få orkar följa någon diet en länge tid och vad för betydelse har det att följa en diet bara en vecka eller två? Obehag när man misslyckas? Jag tycker att det är bättre att äta flexibelt och inte helt utesluta sin egen favoriträtt oavsett hur ohälsosam den är. När begäret växer så mycket att man inte kan kontrollera sig längre, kan det leda till frosseri som i sin tur leder till dåligt samvete. Det är lättare att tillåta sig själv en chokladkaka då och då med gott samvete.