Semestersängt

Vi är inne i semestertider, vilket för de flesta betyder tid för återhämtning och vila, medan det för andra innebär stress och ångest.  Några stressar för att hinna jobba undan så mycket som möjligt inför semestern och samtidigt boka och förbereda inför semesterveckorna. Andra har inplanerat stora projekt som ska förverkligas under semestern. Och någon kanske överhuvudtaget inte har möjlighet att ta en sammanhängande semestervila.

Vad ska man då egentligen göra på ledigheten om man vill främja hälsan? Tja, det bästa svaret på det är väl att fundera själv, hur vill jag tillbringa min semester? I den bästa av världar sammanfaller de önskningarna med de övriga familjemedlemmarnas/semestermedfirarnas. Enligt experterna fås den bästa återhämtningen om man under semestern gör något helt annat än man sysslar med under årets övriga månader. För den som under övriga delen av året sitter framför dataskärmen och är uppkopplad dygnet runt, kan det vara nyttigt att radikalt minska skärmtiden. Och att t.ex. rensa ogräs kan vara avkoppling för någon och frustration för en annan.

Vilka är dina friskfaktorer, dvs. vad mår du bra av?  Det kan vara att vistas i naturen, umgås med familj och goda vänner, motionera, läsa en bok, äta frukost i lugn och ro, ta en siesta efter maten, ägna sig åt en hobby m.m. För att lagra energi inför livet efter semestern gäller det att se till att göra saker man mår bra av. Fyll på friskfaktorerna och främja hälsan!

Önskar alla en riktigt skön sommar, med mycket sol och värme och tid för att göra saker vi mår bra av!

  

Semester