Ett litet steg för hälsan…

Ett litet steg för hälsan, ett stort kliv för välbefinnandet. För att låna ett bevingat uttryck och omformulera det en aning så får vi en trevlig slogan för årets Hälsostegen. Hälsostegen är Folkhälsans motionskampanj på webben som just nu har startat och pågår under oktober månad.

Hälsotegen är en kampanj där vi på Folkhälsan eftersträvar att få deltagarna att gå 10 000 steg om dagen, 300 000 steg under en månad. Enligt UKK institutet så är den rekommenderade mängden steg för en tillräcklig aktivitetsnivå minst 9000 steg. En idealisk aktivitetsnivå är att varje dag komma upp till minst 13 000 steg. För att verkligen nå upp redan till 9000-10 000 steg om dagen kräver det en insats där man planerar att vara aktiv. Ca 2000-5000 steg samlar man vanligen på sig genom sina göromål under dagen, om man för ett normalt vuxenliv. Så för att få till det dubbla stegmängden förutsätter det att man verkligen planerar in flera steg om dagen. Och hur gör man det?

Själv har jag märkt att genom små val i vardagen kan man samla på sig flera steg. Jag har tyvärr ingen hund att rasta, men genom att ta ett varv runt kvarteret då man söker morgontidningen kommer det snabbt 1000 steg. Går jag till följande busshållplats istället för min normala hållplats får jag 1500 steg till. På lunchen tar jag en extra promenad i parken och får 1500 steg på köpet. Och fattas det steg på kvällen är det bara att ta sig en runda då medan man väntar på att barnen blir klara med sina aktiviteter, 3000 steg. På det här sättet har jag med mina små val fått mera steg in i vardagen. 

Hoppas detta inspirerar er att göra egna små val för flera steg i vardagen. Ett litet steg för hälsan kan vara ett stort kliv för det egna välbefinnandet.