Energidrycker, behöver vi dem?

Under mina sex år som kostrådgivare på Folkhälsan har jag alltid nu som då blivit ombedd att föreläsa i skolor eller för idrottsklubbar om riskerna med energidrycker.

På energidrycker i Finland står det ” drycken lämpar sig inte för barn, gravida eller för koffeinkänsliga personer” men det är inte förbjudet att sälja dryckerna till barn. På Hem och skolas sidor kan du läsa om ett medborgarinitiativ att införa en åldersgräns på 16 år för energidrycker.  Om du vill kan du själv ta ställning.   

 

Energidrycker är söta drycker som innehåller ämnen som verkar uppgigande. Dessa ämnen är bland annat koffein, taurin, gurana, glukuronolakton och vitaminer.

 

Den uppgiggande effekten av koffein håller i sig några timmar beroende på mängden och personens ämnesomsättning. Koffeinets effekt är väldigt personlig och för de flesta personer har en måttlig konsumtion inga negativa effekter på hälsan. Koffein har en beroende effekt och du druckit många koppar kaffe om dagen och plötsligt slutar får du antagligen trötthetskänslor och/eller huvudvärk. Om du får i dig för mycket koffein kan du få hjärtklappning, rytmstörningar, nervositet, rastlöshet, irritation, magproblem och stressymptom.

 

En kopp kaffe har ungefär 90-110 mg koffein och energidryckerna i Finland har mellan 30-110mg/burk dvs135-320mg/l. Redan en liten mängd koffein kan göra en känslig person beroende och ge hjärtklappningar, magbesvär och nervositet/oro.

 

Taurin är en aminosyra som finns framförallt i kött, skaldjur och fisk. Taurin finns speciellt i hjärnan där den antas fungera som signalsubstans. Från kosten får vi i oss ungefär 100mg taurin/dag. I energidrycker brukar mängden vara mellan 250-4000mg/l. Man har inte kunnat konstatera några skadliga effekter av taurin så det har inte kunnat sättas någon övre gräns.

 

Gurana är en växt som innehåller koffein och taurin. Växten kommer ursprungligen från Brasilien. Guranaextrakt innehåller ungefär 3,5-5% koffein.

 

Glukuronolakton formas i kroppen av glukos och vi får i oss ungefär 1,2–2,3 mg/dag från kosten. Energidrycker innehåller mellan 2000-2400 mg/l. Det finns inga uppgifter om eventuella bieffekter av för mycket Glukuronolakton.

 

Ofta tillsätts också B-vitaminer och ibland också C-vitamin, E-vitamin och de vitaminliknande ämnena inositol och kolin.

 

Energidrycker är naturligtvis precis som läskedrycker skadliga för tänderna, oavsett om du väljer en sötad med socker eller sötningsmedel.  Mera om energidrycker kan du hitta bland annat på Livsmedelssäkerhetsveket Eviras sidor. Istället för affärens energidryck rekommenderar jag en av våra Gimmeshakes för riktig energi, recept på det hittar du här.  

Sj23