”Nu är det jul igen och nu är det jul igen…”

Oberoende av vad man tycker om julfirandet så är det svårt att inte dras med i masshysterin kring julen. Det är julklappsinköp, julstädning, julmat, julpynt, pepparkaksbak och julfester som är de stora samtalsämnena. Och fastän man beslutat sig för att ställa sig utanför julstressen detta år, så hamnar man på något sätt ändå mitt i den till slut.

Dessutom infaller ju julhelgen under den mörkaste årstiden när de flesta av oss upplever ökad trötthet. I arbetslivet skall verksamhetsplaner och budgeter följas upp, det sista inför det nya året ska hinnas med och detta sammanfaller olyckligtvis ofta med förkyllningstider.

För den som ser framemot julfirandet och tycker om att pyssla och ställa i ordning inför julen så är det ju en hälsofrämjande period. Men för oss andra är det viktigt att komma ihåg att det inte är stressen som är den stora riskfaktorn utan bristen på återhämtning. Så det gäller att åter igen tänka efter; vad mår jag bra av och vad fungerar som återhämtning för mig?

Här kommer ett exempel på en kort övning du kan testa: Ta en stund och titta dig omkring, upplev dig själv och din omgivning utan kritiska tankar och bedömningar. Vad ser/hör du? Vad upplever du? Tja, inte mycket kanske, men den stunden du ägnade åt denna övning har gett dig återhämtning. Och olika former av återhämtning är något vi alla behöver med jämna mellanrum.

”Jag vill ha mer jul.
Ge mig mer jul.
Jag vill ha mer jul.
Ge mig mer jul.
Tusen stjärnor som tindrar,
glitter så långt jag ser.
Av juleljus som glimmar,
vill jag ha mer.”

                             (Text från julsången Mer Jul, Adolphson och Falk 1982)

Aga_i_pargas_m

Nere från vänster Camilla, May-Len, Sara, Mikaela, Ditte, Petra och Mariann. Uppe från vänster Linda, Johanna och Gun-Britt. Alla Folkhälsans ÅterhämtningsGuider.