Anna-Lena testar nya motionsformer – Piloxing

Det är tidig lördag förmiddag och tjugotalet förväntansfulla kvinnor är samlade i Högnabba byahem. Folkhälsan i Terjärv arrangerar kvinnodag och vi har redan väckt kroppen med lite yoga och pilatesrörelser. Nu är det dags för Piloxing med instruktören Mikaela Caldén. Ingen av oss har tidigare prövat på denna gruppträningsform och Mikaela berättar att det är en kombination av boxning och pilates. Det rekommenderas att man är barfota och lite motvilligt tar vi av oss skorna, för det är kyligt i byahemmet. Eftersom den tidigare skolbyggnaden används enbart sporadiskt håller man nere uppvärmningskostnaderna och arrangörerna har t.o.m. tänt en brasa i den öppna spisen för att det snabbare ska bli varmt i gymnastiksalen.
Musiken går igång och uppvärmningen börjar. Och vi boxas i luften hit och dit, kombinerar med lite styrkeövningar för benen, slänger in någora balansövningar mellan varven. Allt i taktfast tempo. Passet avslutas med traditionella pilates-övningar. Det blir aldrig ensidigt och tråkigt, tiden rinner iväg. Svetten lackar på oss deltagare och imman slår upp på fönstren. Jag ångrar bittert att jag valde en plats nära den öppna spisen… Fastän orken tryter ger deltagarna det lilla extra när Mikaela utmanar oss i magmuskelövningarna. ”Nu får du nog stretcha ordentligt med oss om jag ska klara av att gå imorgon”, säger en deltagare när timmen börjar lida mot sitt slut.
Vad jag tycker om Piloxing? Jo, det var roligt! Speciellt uppskattar jag att det ingår mycket balansövningar mellan konditionshöjningarna. Att det var så härlig atmosfär bland deltagarna och en duktig ledare gjorde att det blev ett riktigt superpass!

På fotot ser du från höger Piloxing-instruktör Mikaela Caldén och Folkhälsan i Terjärvs ordförande Pia Granqvist. Glada och nöjda efter väl utfört jobb!
Terjärv 160313 005