Anna-Lena testar nya motionsformer – Afropowerdance

På bilderna nedan ser vi instruktör Anna Fröding, en härlig inspirationskälla när det gäller Afropowerdance!

Fh kamera 180I lördags var det vinstutdelning i Hälsostegens 2012 föreningstävling, klassen för föreningar med fler än 150 medlemmar. Folkhälsan i Lappfjärd segrade nämligen och nu skulle deras vinst (=Folkhälsan upplevelse) förverkligas på Bötombergen. Vi hade lyssnat till Folkhälsans näringsterapeut Susanna Strandbacks matprat. Och därefter var det dags för gemensam uppvärmning i form av Afropowerdance, innan vi skulle gå stavgång kombinerat med geocaching.
Det var alltså ett gäng ”hälsostegare” som stod på toppen av Bötombergens slalombacke med en härlig utsikt över det skira vårlandskapet. Instruktör Anna Fröding berättade att man ska vara barfota när man dansar afropowerdance, men det var nog ingen av oss beredda att vara denna lite småkyliga vårdag. Vanligtvis gör Anna det c. en timme långa danspasset till en berättelse med inspiration från den afrikanska naturen och djurvärlden. Eftersom vi denna gång enbart skulle få pröva på så blev det ingen sammanhängande berättelse, men visst gestaltade vi fåglar, vattenfall osv.
Det var inte det enklaste att komma in i den afrikanska världen där uppe på toppen av Bötombergen. Men med hjälp av de suggestiva trummorna, som används som bakgrundsmusik, glömde vi snabbt var vi var och gav oss hän i dansens värld. Som tur var hade Anna redan inledningsvis sagt att man får vara ful när man dansar afropowerdance. Och det lyckades jag bra med. Det är nämligen stora, fria och levande rörelser. Här är det kraft och känsla som styr.
Vad jag tyckte om Afropowerdance? Roligt och svettigt. Bra för spända axlar och ökar rörligheten i rygg och höfter. Skönt att få ta ut de relativt enkla rörelserna ordentligt och inte vara styrd av att det ska se ut på ett visst sätt. Testa gärna om du har möjlighet!