Håll dig på fötter i ishalkan!

Jag har i höst hälsokonditionstestat närmare 50 damer och herrar i åldern 30-60 år inom Folkhälsans Bukklubbsverksamhet. En sak som framkom i testet var hur illa ställt det är med balansen. Balanssinne, muskelstyrka och rörlighet är något man behöver träna upp om man vill undvika fallolyckor. Och bra balans är nåogt vi alla har nytta av i mörker och ishalka.
Testa din balans genom att stå på valfri fot. Låt den andra fotens häl trycka mot insidan knäskålen på det sträckta benet. Vinkla ut det böjda benet så långt det går. Klarar du av att stå på detta sätt i 60 sekunder?
Balansgrupp nov 2013 014
I den hälsofrämjande motionsrekommendationen Motionskakan, poängteras att vuxna i åldern 18-64 år ska åtminstone 2 ggr/vecka utöva muskelkonditionsövninar samt förbättra koordinatioon och balans. För över 65-åringar motionskaka rekommenderar 2-3 ggr/vecka.
När har du senast gjort en balansövning? T.ex. stå på ett ben när du borstar tänderna, ta på dig skorna utan att sätta dig eller ta stöd, gå baklänges längs en linje, promenera i obanad terräng. Eller ta en balansplatta till hjälp och stå på den medan du utför vardagsbestyren som att stryka kläder, diska, se på tv etc.
Jag fick vara med när en grupp 65+ tränade balans i Folkhälsans Hus i Korsholm. Vi sjöng, gymnastiserade, hade bollstafetter och gjorde balansövningar med hjälp av stol och utan. Tiden flög iväg, vi hade roligt. Både jag och mina träningskompisar tyckte att 45 minuter gick allför fort och skulle gärna ha fortsatt lite till. Det är roligt att träna balansen – gör det du också!
Balansgrupp nov 2013 009