De reviderade finländska näringsrekommendationerna lanseras den 23.1

nyakostråd

Nästa vecka lanseras de nya finländska näringsrekommendationerna med en ny matpyramid och tallriksmodell. De finländska rekommendationerna baserar sig på de Nordiska rekommendationerna som satts i ett finländskt koncept.

Idag fick jag ett litet försmak på rekommendationerna då Vaasan ordnade ett seminarium med Mikael Fogelholm,professor i näringslära vid Helsingfors universitet och Johanna Mäkela, professor i matkultur vid Helsingfors universitet. Efter deras anföranden hölls en paneldiskussion. Vid paneldiskussionen fick de sällskap av Reijo Laatikainen som är näringsterapeut och känd för sin blogg Pronutritionist som är en av de bloggar jag följer regelbundet. Laatikainen tar upp ny forskning kring näringslära och följer med olika kostfenomen.

Fokus på kosten som helhet gäller i rekommendationerna och den som förväntat sig stora förändringar blir besviken. Mikael Fogelholm berättade att pyramiden kommer att se annorlunda ut, mera fokus på frukt och grönt och brödet flyttas uppåt i pyramiden. Som bilden visar behöver vi byta raffinerat spannmål mot fullkorn.
Fiberrikt bröd är en stor källa till fiber och det rekommenderas att vi äter >25-35 g fiber per dag. Brödet är en av våra stora källor till salt, något som finländarna får i sig för mycket av och fortfarande borde begränsa. Reijo Laatikainen föreslog att genom att byta ut osten och skinkan på mackan mot till exempel avokado och hummus skulle vi få ett bättre pålägg med mindre salt. Men är det så viktigt för oss finländare att få våra charkuterier och ost att vi inte vill byta ut det?

Panelen var eniga om hur viktigt det är att knyta rekommendationerna till de mattraditioner vi har för att förankra rekommendationerna hos befolkningen. Kändiskockarna borde föra fram att god och trendig mat kan följa näringsrekommendationerna, det ena utesluter inte det andra.
De reviderade nya finländska näringsrekommendationerna kommer att lanseras den 23.1. Tillfället kan följas via nätet.