Ät gott!

LAUTASMALLI_juliste_A4_cmyk_svenska (2)

Ruokakolmio_cmyk_pysty_A4_svenska (2)

Idag lanserades de nya finländska näringsrekommendationerna med en ny tallriksmodell och matpyramid. Än så länge finns rekommendationerna endast på finska men en svenskspråkig version kommer inom kort att finnas i elektronisk form. Folkhälsan samarbetar med Konsumentförbundet som ska sprida rekommendationerna, och vi kommer att sprida rekommendationerna på svenska. Jag gillar de nya fräscha bilderna på den annars rätt tråkiga tallriksmodellen och den förbättrade matpyramiden som jag tänker använda när jag föreläser.

De finländska rekommendationerna, som långt följer de nordiska rekommendationerna fokuserar på kosten som helhet och dess samband med vår hälsa. Rekommendationerna är grunden till våra kostråd och är anpassade efter den finländska matkulturen.

Den nya matpyramiden visar tydligt att ingenting är förbjudet, men sällanmaten så som chips, läsk och kex är högst uppe, detta bör vi minska på. Som jag och mina kollegor skrivit i tidigare blogginlägg uppmanas vi att öka intaget av frukter, grönsaker, bär, baljväxter, fisk, vegetabiliska oljor och fullkornprodukter.

I den nya tallriksmodellen har man valt att ha den växtoljebaserade salladsdressingen tydligt framme och har dessutom med nötter för att visa att vi behöver fett, fett av bra kvalitet!

Om man ser näringsrekommendationerna i ljuset av hur matvanorna ser ut i Finland idag (Finravinto 2012) är vår utmaning att minska på saltet, sockret och det mättade fettet till fördel för bland annat frukter, grönsaker och bär. Jag hoppas rekommendationerna tas väl emot, eftersom ett stort arbete och mycket forskning ligger bakom dem. Vi kommer att skriva flera blogginlägg om rekommendationerna så häng med!