Socker i småbarns kost

_DSC6726
Sockerseminariet som konsumentförbundet ordnade innehöll mera än bara definitioner på vad socker är. I Kuopio vid universitet pågår ett omfattande projekt i vilket man fokuserat på fysisk aktivitet, kost och barns hälsa. Aino-Maija Eloranta har undersökt kosten hos barn i årkurs ett och senare i årskurs tre (år 2008 och 2010).

 

Kostregistreringen visade att vissa barn får i sig mycket socker men det finns också de vars intag är enligt rekommendationer. Som exempel såg vi två barns kostdagböcker från en dag. Positivt var att dagböckerna visade att det är möjligt att äta enligt sockerrekommendationerna. Hur går det till? Vi såg exempel på en 7-årings dagbok i vilken barnet hade ätit ett morgonmål baserat på smörgås, mjölk och frukt. Lunchen var ett varmt mål med grönsaker-både kokta och råa, som måltidsdryck mjölk. Mellanmålet var en kopp kakao och en kanelbulle, medan middagen igen var en varm måltid med grönsaker och mjölk. Kvällsmålet innehöll sparsamt med socker; osötad mysli med mjölk och en frukt. I princip inget märkvärdigt och mellanmålet hade ju faktiskt en del tillsatt socker. Då ingen annan måltid innehöll tillsatt socker, så fanns det utrymme för sockret från mellanmålet utan att barnet överskred rekommendationerna.

 

Hur skiljde sig det andra barnets kostdagbok från den föregående? Vid första anblicken var kostdagböckerna ganska lika, men granskade man noggrannare så hittade man socker lite här och där i olika former; antingen naturligt eller tillsatt. Morgonmål med kakao och juice. Lunch med saft som måltidsdryck och glasspinne efteråt, mellanmål chokladpudding och saft, middag med ett glas läsk som måltidsdryck och som kvällsmål sötad mysli med smaksatt yoghurt och juice. Skillnader i hur stor del av dagens energi som kom från socker var stor, första barnet fick under 10 % av dagens energi från socker medan det andra fick närmare 25 %.

69412_403772829693375_1472667482_n[1]

Aino-Maija Eloranta berättade också att sockret finns framförallt i mellanmålen. Ett vanligt mellanmål består för många av yoghurt och saft; omräknat i socker blir det 7 plus 8 sockerbitar. Ju närmare veckoslutet vi går desto sötare blir också kosten. Under vardagar, måndag till torsdag, fick barnen i medeltal ca 11 % av energin från socker, fredagar ca 12 % och veckoslutsdagarna ca 14 %.

 

I samma studier intervjuade man också barnen och föräldrarna om barnens matvanor. Man uppmanade barnen att fundera på hur de kunde minska sitt sockerintag från saft och läsk. Nästan två tredjedelar av barnen sade att de skulle dricka mindre om föräldrarna skulle sluta att köpa hem saft och läsk. En stor andel sade också att de skulle dricka mindre om föräldrarna själva skulle sluta att dricka sötade drycker. Då motsvarande fråga gavs till föräldrarna, tyckte en stor del att deras eget barn skulle säkert dricka mindre sötade drycker ifall dess vänner skulle minska sitt drickande.

 

Mot bakgrunden att Elorantas föredrag känner man sig rätt nedstämd. Jag som är rätt lösningsinriktad börjar genast fundera på lösningar om hur man kan minska socker intaget. Sista delen av Ät Gotts sockervideo ger oss tips om hur fixa mellanmål med mindre socker . En annan definitivt inspirerande sida är Folkhälsans projekt Gimme Me 5 facebook sida. Här finns det fantasifulla, roliga mellanmål som passar perfekt också på stugan när kokmöjligheterna kan vara begränsade.

Mera om socker och hälsa hittar man på Ät Gott projektets sidor.
246760_447885541917248_1103193073_n[1]