SUP-Stand Up Paddling

yyteriUnder semestern brukar jag passa på att testa nya sätt att röra på mig, det är ett bra sätt att göra träningen roligare. Denna vecka blev det SUP, alltså paddling stående på en bräda, tillsammans med några vänner.

SUP-brädor kan hyras på flera ställen, vi valde att träffas vid Café Regatta i Helsingfors. Tyvärr är det ganska dyrt, vi betalade 20 e var för en timme, men då ingick en kort introduktion och förvaring av saker.

SUP kommer, inte helt oväntat, från Hawaii. Precis som namnet antyder paddlar man stående med en lång paddel. Innan tog jag reda på att SUP inte kräver några förkunskaper utan passar de flesta.

Surfbrädan var mycket större och stadigare än jag hade väntat mig, och det var förvånansvärt lätt att hålla balansen stående i axelbredd på brädan. Paddlandet med den långa paddeln var lätt. Brädan var fastsatt med ett kardborrband runt vristen för att enkelt få tag i brädan om man föll av. Av oss fyra paddlare var det bara en som föll i vattnet, och det var bara på grund av kraftiga vågor från en båt. Det är lätt att ta sig upp på brädan igen. Eftersom det blåste mycket och kom vågor behövde vissa av oss gå ner på knä ibland för att inte falla, men för det mesta paddlade vi stående på brädan.

I början av timmen sa jag lite stöddigt att detta inte kan kallas träning, men när motvinden blev starkare fick vi verkligen ta i för att komma framåt. Hela kroppen, speciellt magmusklerna arbetar.

Alla tyckte paddlingen var kul, någon tyckte det hade varit bättre om det varit vindstilla. Nästa gång jag tester SUP tror jag att jag ska paddla lugnt vid solnedgången en riktigt vacker kväll.