Anna-Lena testar nya motionsformer – Kettlebells

Folkhälsan erbjuder ett webbaserat livsstilsprogram Bukklubben.För tillfället pågår Bukklubbar i Korsholm i Österbotten. De är öppna för såväl kvinnor som män. Ett av Bukklubbens syfte är att öka intresset för motion och ge möjlighet att prova på olika motionsformer. Senaste vecka erbjöds tillfälle för en Bukklubb att testa Kettlebells. Det var inte alltför många som tog vara på möjligheten, men de som var där var desto mera laddade.
Kettlebell är ett träningsredskap som ser ut som en kula med handtag. Vår första uppgift var att hitta lämpliga vikter för var och en. Är man nybörjare så väljer man lite lättare vikter, men ett tips är att inte jobba med alltför lätta vikter. Du orkar mer än du tror! Och övningarna kan vara enklare att utföra rätt om man har tillräckligt tungt motstånd.
Efter att ha värmt upp med ett par varv runt idrottsplanen så var vi redo att sätta igång och först blev det lite uppvärmningsövningar, som snabbt övergick i tyngre övningar. Det gällde att få in rätta svingen och låta också benen jobba, ej enbart armarna. Kettlebell går ut på att träna olika muskelgrupper i en och samma övning. Man förbättrar både styrka och uthållighet. Vår ledare tyckte tydligen att vi var duktiga elever, för det blev ganska avancerade övningar efterhand. Ibland fnissades det dock i ledet när övningen kändes lite obekväm. Men damerna bet ihop och kämpade duktigt. Efter c. 45 minuter var vi möra och tacksamma att få stretcha ut musklerna vi jobbat med.
Men är det då kul att lyfta en kula på olika sätt? Tja, nån gång nu och då tycker jag det är en helt ok träningsform. Och det är absolut roligare att göra som gruppträning än att ensam kämpa. Och Kettlebell är en bra funktionell träningsmetod. Testa gärna om du får tillfälle!

KettlebellsHär ses från vänster Kettlebell-gänget Irmeli, Anne, Susanna, Kristina, Agneta, Britt-Mari, Anna-Lena och framför ståendes på knä Elisabeth. Så här glatt är gänget efter en timme fylld av Kettlebell-träning!