Orolig mage, IBS? FODMAP hjälper många

20140908_090311_resizedMår magen bra mår du bra. Men idag är det mångas magar som inte alls mår så bra och alltfler söker hjälp för sin oroliga mage. Många upplever obehag av smärtor i magen, gasbildning, omväxlande hård och lös mage och ett snabbt akut behov av att uppsöka toaletten. För en del är det så allvarligt att det orsakar stor frånvaro både i skola och på jobb. Det är allmänt känt att alla människor inte kan spjälka mjölkens kolhydrat laktos och om man får i sig laktos så får man orolig mage. Få människor känner till att man också kan ha besvär med andra kolhydrater. På samma sätt som med laktosen går de kolhydrater du inte kan ta upp i tunntarmen vidare ner till tjocktarmen. Bakterierna i tjocktarmen kalasar på dessa kolhydrater, de fermenteras (jäser) och bildar bland annat gaser. Både friska och IBSpatienter fermenterar kolhydrater i tjocktarmen, men för de flesta förorsakar det endast lite gasbildning.

Det vanligaste i detta skede är att man då också försöker hålla bort vete eller alla inhemska spannmål och att man börjar må bättre. Varför? Jo, för att det finns kolhydrater i dessa spannmål som vissa inte kan spjälka, det behöver alltså inte vara gluten(proteinet) i dessa som förorsakar problem. Det är inte heller så att man måste hålla bort allt vete, råg och korn utan man kan testa sig fram hur mycket man tål. Annat på denna lista som vi av tradition vet att man kan få gasbesvär av är lök, ärter, bönor och kål. Men det finns också livsmedel på listan som många kanske ätit för att magen skall må bra, till exempel päron, men som för en del kan ge besvär

FODMAP står för korta kolhydrater som kan Fermenteras (jäsa). O=oligosackarid, D=disackarid, M=monosackarid och P= polyol eller sockeralkohol.

Nedan finns några av de livsmedel som innehåller dessa FODMAP kolhydrater.

  • Baljväxter, bönor, ärter, linser, lök, vitlök, röd-, vit-, bryssel- och blomkål, broccoli, svamp, rödbeta, sparris
  • Äpple, päron, plommon, vattenmelon, aprikos, persika, mango, körsbär, avokado
  • Vete, råg, korn
  • Honung, fruktos, produkter med xylitol, sorbitol, mannitol
  • mjölkprodukter

Alltid när man väljer bort livsmedel skall man fundera på vad man kan ersätta dem med.

Så välj istället:

  • tomat, gurka, paprika, zucchini, morot, palsternacka, gräslök, vårlök(gröna delen)
  • alla bär, banan, vindruva, apelsin, grape, kiwi, honungsmelon
  • havre, ris, bovete
  • låglaktos eller laktosfria produkter

Har du problem med magen kan du testa att hålla bort dessa en tid. Du kan även börja med att ta bort ett livsmedel åt gången eller om du till exempel vet med dig att du äter massor av xylitolprodukter så kan du minska dessa. Kom ihåg att det här är individuellt och det gäller bara dig som får symptom.

De vattenlösliga fibrerna kan man ersätta med psyllium, speciellt bra om man har hård mage. Psyllium kan sättas i yoghurt, gröt, mysli mm.

Vill du redan  läsa mer så rekommenderar jag näringsterapeut Reijo Laatikainen på hans blogg http://www.pronutritionist.net/

FODMAP begreppet kommer ursprungligen från Australien.