Ursäkta, är det okej att stå?

Norrvalla_auditorium

Frågan har jag stött på några gånger i samband med tillfällen där man traditionellt förväntas sitta, som t.ex. under en föreläsning eller ett möte. Frågan har gjort mig glad eftersom det kan tyda på en medvetenhet om vad som är hälsofrämjande för oss. Det kan förstås också betyda att personen i fråga har problem med ryggen och att en stående ställning gör smärtan mer tolererbar.

Smärta eller inte, enligt forskare är det nu konstaterat att det är bra att stå (och gå) mera i vardagen. Enligt bl.a Buckley et.al , Dunstan et. al. och Emma Wilmot et. al. medför lågintensiv rörelse (stående och gående) i stället för sittande och liggande längs med dagen nämligen avsevärda hälsofördelar. Även i Finland har detta uppmärksammats, nu senast i Kauppalehti av UKK-institutets direktör Tommi Vasankari. Han går t.o.m med så långt att han påstår att personen som som står i kassan hela dagen är mer hälsosam än den som sitter hela dagen och som sedan motionerar efter jobbet.

Det har redan länge varit känt att motion är hälsofrämjande och allt fler kanske också vet att hur bra motion än är så kompenserar det ändå inte för de timmar vi suttit stilla under dagen. Stillasittande och motion är alltså två olika beteenden som åstadkommer helt olika effekter i kroppen. De som vill skrämmas påstår att stillasittandet är det nya rökandet. Och det är nog ingen som tror att en joggingtur tar bort effekterna från cigaretterna man precis rökt. Helt skilda beteenden alltså.

Studier tyder på att mängden lågintensiv aktivitet dagstid har betydelse för livslängden i.o.m. dess positiva effekt på sjukdomsrisk, men också t.ex. på ämnesomsättning och energiförbrukning. Vardags- och nyttomotion behövs ju trots att vi tränar allt mer på fritiden. Nyheten är inte att det är viktigt att motionera regelbundet och bryta stillasittandet tillräckligt ofta – ja helst med 20 minuters mellanrum, utan det att forskningar antyder att själva ståendet och gåendet också är i nyckelposition.

innestå utestå

Vad beror det då på? När vi står måste kroppen aktivera muskler som håller oss upprätt och ökar därmed energiomsättning och muskelaktivitet. Blodet strömmar bättre och de inre organen är i optimalt läge och fungerar ändamålsenligt. Hjärnan fungerar bättre. Kroppen älskar dock variation och det betyder att stående varvat med rörelse och vila i lagom mängder är det bästa alternativet. Att enbart stå mår ingen heller bra av, men i jämförelse att bara sitta, ligga eller stå så vinner stå.

Hur kan man då stå mer i ett samhälle där stolar och sittande är normen. Sittandet finns överallt. Sittandet ger oss struktur och tas för givet. Vi sitter på jobbet, i bilen, i bussen, på tåget, i skolan, på dagis, på föreläsningar, på möten, på middagar, på café, hos tandläkaren och frisören, i båten, på bio, på teater… ja listan kunde bli hur lång som helst. När jag var yngre tyckte jag min mamma var underlig som ofta stod och såg på tv. Idag beundrar jag henne för att hon tyckte det var naturligt. Visst det är klart att vi ibland måste sitta, både för att det är bekvämt och för att det är praktiskt. Det är ju skönt att krypa upp i en skön fåtölj och inte är det så praktiskt att stå hos frisören och det är ju rent av omöjligt att stå i en bil, men kunde vi tänka om i andra situationer? Går det att stå i bussen oftare? Kan vi stå på jobbet? Hålla möten stående / gående? Hur är det med föreläsningar och lektioner? Går det att utmana normen och stå mera? Kan vi föregå som exempel och stå i olika situationer? Kan vi påminna folk att det är tillåtet att stå i olika tillfällen. Att lyssna på kroppen då det är dags att stå en stund?

stååå

Från och med nu ska jag sträva till att stå och gå mera genom att leta nya ståmöjligheter dagligen. Jag kommer inte att vänta på frågan ”Ursäkta, är det okej att stå?” utan från början då det är möjligt sporra folk att stå om de känner för det. Tar du emot utmaningen att stå mera? Stå nu!