Håll hungerkänslorna under kontroll genom att prioritera din sömn

klockaEftersom jag under sista tiden haft lite svårt att sova väntade jag ivrigt på Timo Partonens föreläsning om sömnens och stressens inverkan på våra matvanor under Näringsterapeuternas skolningsdagar 6-7.10.

Jag vet från tidigare att när jag sover dåligt ökar suget efter fet och kolhydratrik mat, och mycket riktigt berättade Partonen att studier visar att halterna av aptitökande hormoner stiger då vi sover för lite. Om vi då inte kan stå emot de ökade hungerkänslorna går vi upp i vikt. Han menar att vi kan gå upp så mycket som ett kilo i veckan bara genom att sova för lite. Speciellt verkar lusten att småäta öka på kvällen efter middagen.

Om vi istället sover tillräckligt länge varje natt minskar suget efter fett- och kolhydratrik mat och vikten påverkas inte. Man har också kunnat se att en del överviktiga till och med kan gå ner i vikt bara genom att börja sova tillräckligt på nätterna.

Det här var ju egentligen inga nyheter, vi vet att när det gäller viktminskning räcker det inte bara med kostråd, det handlar om så mycket mera. Vad kan vi då göra för att sova bättre och hålla aptiten under kontroll? Stresshantering hjälper, men det som fungerar för en person behöver ju inte fungera för en annan så det kan vara värt att testa lite olika sätt att varva ner.

Som Teija Nuutinen skriver i ett tidigare blogginlägg är det ingen idé att tänka ”jag måste somna nu” utan gå upp och gör något annat en stund om du inte kan somna. Hon skriver även att hjärnan behöver signaler om att allt är väl för att kunna somna, annars börjar tankar lätt snurra i huvudet. Hur kan man då signalera till hjärnan att det är tryggt att somna?

Jag frågade mina vänner på Facebook om hjälp med mina sömnbesvär och fick många bra tips. Jag testade några, de som fungerade bäst för mig var:

• avslappningsövningar och massage
• motion på förmiddagen eller före klockan 19 på kvällen
• regelbundna matvanor utan tung mat på kvällen
• en lapp bredvid sängen där jag skrev upp de tankar som störde min sömn och lovade mig själv att ta mig tid för att fundera på saken dagstid, för att undvika ältande på natten
• be om hjälp och delegera om du har för mycket på arbetet och hemma

På Folkhälsans hemsida kan du få tips på hur du kan förbättra din sömn och på avslappningsövningar. En tidigare föreläsning om sömn och viktkontroll av Timo Partonen hittar du här.