Mer vegetariskt på tallriken

_MG_7051Forskning visar att en väl sammansatt vegetarisk kost är bra för hälsan, det samma gäller också en väl sammansatt blandkost som följer de Finländska näringsrekommendationerna. Det finns många olika sätt att äta vegetariskt, det som är gemensamt är att basen i kosten kommer från växtriket. Ett begrepp jag stött på senaste tiden är flexitarian. Flexitarian är en vegetarian som ibland äter lite kött.

På näringsterapeuternas skolningsdagar 6-7.10. berättade Eeva Voutilainen från Helsingfors universitet vad som är extra viktigt att tänka på med tanke på hjärnans utveckling vid någon form av vegetarisk kost. Ju mera man begränsar sin kost, desto noggrannare måste man planera kosten för att få i sig alla de näringsämnen som kroppen behöver. Speciellt lönar det sig att kontrollera att kosten innehåller tillräckligt med B12 vitamin, jod, järn, sink och omega3 fettsyran DHA. Speciellt kvinnor i fertil ålder, gravida och ammande, barn och äldre hör till den gruppen som löper risk för att få i sig för lite av något näringsämne om kosten begränsas mycket.

För en lakto-ovo-vegetarian som äter mjölkprodukter och ägg är risken för näringsbrist betydligt mindre. Detsamma gäller naturligtvis semivegetarianen som utöver mjölkprodukter och ägg även äter fisk. Fisk kunde vi gärna äta mera av. Därför passar lakto-ovo-vegetarisk och semivegetarisk kost även gravida, ammande och barn. En bra sammansatt vegetarisk kost innehåller baljväxter, fullkornsprodukter, grönsaker, frukter och bär, mjölkprodukter eller berikade vegetabiliska drycker och vegetabiliska oljor såsom rypsolja.

Eftersom jag var lakto-ovo vegetarian i många år innan jag fick mina barn har jag aldrig varit en storkonsument av rött kött. Jag håller mig lätt under de nya näringsrekommendationernas veckorekommendation på 500 gram rött kött i veckan. Med rött kött menas här gris, nöt och lamm.  Eftersom det både för miljön och hälsan vore bra om vi minskade vår köttkonsumtion gillar jag flexitariantänket. Inget är förbjudet men sakta kan vi minska vårt köttintag.

På sidorna 32-33 i Mat ger hälsa-Finländska näringsrekommendationer kan du läsa mera om vegetarisk- och vegankost.