Mindful eating – slut fred med kroppen och maten

Det kanske aldrig har funnits en mer lämplig tid för mindful eating. Eller kanske rättare sagt: ett mer skriande behov av ett medvetet förhållningssätt till mat och ätande. Vår relation till mat, näring och våra kroppar har nämligen aldrig varit så motsägelsefull, komplicerad och inflammerad som nu. Så inleder författarna boken om Mindful Eating – slut fred med kroppen och maten av Anna Wikfalk, Veronika Ryd och Tia Jumbe.

Mindful eating eller att äta medvetet betyder att du involverar kroppen, alla sinnen och hjärnan. Motsatsen är att slentrianmässigt snabbt slänga i sig maten utan att uppleva den. Risken är då stor att vi missar när vi är mätta, att vi känner oss lite otillfredsställda och att vi många gånger också får magproblem.

Ett medvetet förhållningssätt handlar också om planering av mat, våra val av hur, när och var vi äter, tillredning av maten och känslan efter att man ätit. Mättnad är egentligen frånvaro av hunger. Det kan vara bra att tänka på så här i juletid, när vi har en benägenhet att äta enbart på basen av vad vi ser och doftar.

” Till skillnad från dieter som handlar mycket om mental viljestyrka och uteslutandet av viss mat handlar mindful eating om att agera medvetet på ett sätt som stödjer det sätt som du vill leva på, som kommer ur en önskan om att må bra. Det finns ingen yttre expert här. Eftersom din upplevelse är unik är det du som är experten. Mindful eating handlar om att ta reda på vad kroppen verkligen vill ha, vad hungern och suget egentligen står för och hur du därmed bättre kan njuta av mat. Mindful eating ersätter självkritik med självmedkänsla. Det ersätter skam med respekt för dig själv.”

I boken kan du läsa mer om sug, triggers och hur du kan frigöra dig från vanor. Den behandlar också självbild och hur du kan bli medveten om dina negativa livsregler och istället göra om dem till fungerande livsregler som hjälper dig i vardagen. Även praktiska övningar finns det gott om.

I trappuppgången till vårt kansli känner jag nu doften av nygräddad pepparkaka och mina tankar går till alla de som satsar otaliga timmar på att tillreda all julmat. Min önskan är att vi alla visar respekt till de som tillrett maten genom att vi verkligen tar oss tid att uppleva och njuta av maten i lugn och ro.

Att göra en god gärning för andra ger också givaren en tillfredsställelse som kan liknas vid den vi upplever när vi äter. Det är alltså inte tanken som räknas, utan handlingen! Så gör någon glad i jul!

De tillfällen som människor värderar högt är att äta god mat tillsammans med nära och kära – också samtalet inte bara maten är en stor del av njutningen !

Att laga mat är också en bra arena för goda samtal

Med önskan om en God Jul med många goda samtal och fler goda, lugna måltider.

 

 mindful-eating-slut-fred-med-kroppen-och-maten