Dags att glömma nyårslöftet?

Inte alla saker som man nämner för att inte göra någonting – till exempel äta hälsosamt eller vara fysiskt aktiv – är undanflykter. Det kan vara svårt att alltid hitta tid eller passande sätt att göra saker även om man uppskattar och vill göra de. Men hur är det då möjligt att någon, som har lika mycket bråttom eller likadana hinder som jag, lyckas att träna mera eller äta hälsosammare än jag? Är det min bristande motivation, självdisciplin eller dåliga planering?

Created with Nokia CameraForskarna som undersöker livsstil och hälsan eller hälsofrämjande livsstilförändringar vet att en av de viktigaste faktorerna som påverkar våra beteenden är vanan. Av gammal vana väljer vi alltid samma väg, stannar före hissen även om vi kunde ta trappor till andra våningen eller fyller tallriken med huvudrätt och lämnar salladen kvar på serveringsfatet. Och det känns jätte obekväm att ändra rutiner. Även om så många av oss säkert är kapabla att stega upp några trappor så känns det ändå tungt just då när man står bredvid hissen och tänker att man måste vända sig på andra hållet och ta det första steget i riktning mot trappan.

Created with Nokia CameraVanan födds när man börjar göra någonting nytt och ett mentalt samband mellan situationen och det vad man gör bildas. När man upprepar beteenden, stärks sambanden och andra möjligheter att bete sig blir mentalt mindre tillgängliga. Då är det lätt att göra den felaktiga slutsatsen att ta trappor är tungt även om det egentligen är så att det tunga är att bryta rutinen. Det kan varje människa märka när det nya beteendet har blivit en rutin: när man är van att gå trappan och istället beslutar att ta hissen. Då kan det hända att man blir frustrerad när man måste vänta på hissen och det känns sig obehaglig att stå i hisskabinen utan att kunna göra någonting annat än att vänta lite mera.

Created with Nokia CameraJag tycker att det att man är medveten om hur starkt vi är påverkade av våra vanor är befriande. Man behöver inte slösa energi att kämpa mot känslan att man inte orkar därför att allt är så svårt eller komma på förklaringar varför det är ok att sluta med det man tidigare verkligen ville börja göra. Om man accepterar att det bara tar lite tid tills nya saker som man börjar göra har ett flyt så är det mindre pressande att ändra vanor. Då kan man också koncentrera sig bättre på det som den nya saken verkligen kräver: planering, organisering och svar på frågor som när, hur och på vilket sätt ska jag göra det.

Jag önskar att alla andra och också jag själv skulle ha lite tålamod att fortsätta med påbörjade nya projekt. Har man bara tålamodet att fortsätta så blir projekten snart en rutin och halvt automatiska. Då kan vi glömma nyårslöftet och njuta av det nya och intressanta – och lätta och givande – livet.