Superlivsmedel-finns de?

_MG_7101Superlivsmedel (superfood) är ett marknadsföringsbegrepp som det råder delade meningar om. Med superfood menas oftast ett livsmedel med ett extra bra näringsvärde. Ofta är det frågan om ganska dyra produkter som inte är inhemska, till exempel goijibär, macapulver och chiafrön. Livsmedelssäkerhetsverket Evira anser att dessa är trygga att använda i små mängder som en del av en mångsidig kost om man följer doseringsanvisningarna. På senare tid har ändå till exempel gjojibär fastnat i tullen för att de innehållit spår av växtskyddsmedel och sulfiter och för att de blivit olagligt bestrålade.

Evira har inte förbjudit ordet superfood, men om det används måste det också finnas ett förtydligande på vilket sätt livsmedlet påverkar hälsan. Det går alltså inte bara att marknadsföra något som superfood utan att specificera livsmedlets inverkan på hälsan.

Själv är jag lite skeptisk till begreppet superfood eftersom inget livsmedel kan ersätta en i övrigt ensidig kost. Men det finns inhemska, inte alltför dyra, produkter som är goda och näringstäta. Här är några exempel:

  • Inhemska bär, till exempel blåbär, lingon, havtorn och svartavinbär, innehåller bland annat antioxidanter, flavonoider, vitaminer och fibrer.
  • Frön, till exempel linfrön och solrosfrön. Här hittar du en jämförelse mellan linfrön och chiafrön. Även linfrön har en doseringsanvisning på 1-2 msk då de innehåller gifter som kan vara skadliga i stora mängder.
  • Fullkornspannmål, råg och havre. Havre innehåller betaglukan, som är ett vattenlösligt fiber som bidrar till sänkta kolesterolvärden. Fullkornspannmål är också rikt på B-vitaminer och fibrer.
  • Rypsolja och linfröolja är bland annat rika på omega3-fettsyror som skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom.

En orsak till intresset för nya livsmedel och superfood kanske är hoppet om att hitta ett livsmedel som räddar vår kost och tar bort det dåliga samvetet över att vi ibland slarvar med maten. Ett sådant livsmedel finns inte, det bästa för hälsan är en mångsidig kost enligt näringsrekommendationerna. Genom att äta bra för det mesta och spara sällanmaten till fest får de flesta av oss de näringsämnen vi behöver. Fast visst är det skoj att testa på något nytt ibland, så länge det inte går till överdrift.