Gästskribent: Hur ser vardagen ut på riktigt?

Jag har alltid tänkt att jag lever hälsosamt. Jag motionerar flera gånger i veckan, äter självlagad mat och sover tillräckligt.  Men i höstas deltog jag i ett seminarium och insåg hur min vardag ser ut på riktigt, jag insåg att jag har varit lite optimistisk.

Vi såg en bild på en typisk dag för många av oss. Bilden såg ut ungefär så här:

Vanlig dag

På morgonen åker man till jobbet med bil. På jobbet sitter man oftast i åtta timmar framför datorn. På eftermiddagen åker man hem med bilen igen. Efter jobbet blir det kanske dags för dagens motion. Några kanske går på gym medan andra utövar löpning eller gör någonting annat aktivt. Det här tar oftast cirka en timme. Resten av kvällen myser man i soffan framför tv:n och datorn.  Detta är min och många andras vardag och den innehåller endast en timme fysisk aktivitet per dag och annars mestadels bara sittande. Detta låter inte alls som hur jag föreställt mig att min vardag ser ut.

Att röra sig en timme varje dag räcker ju för vuxna enligt rekommendationerna.  Men det räcker inte för att motverka de nackdelar som sittandet orsakar. Hellre tvärtom; att sitta mycket motverkar nyttan som våra annars goda levnadsvanor ger. Många har inte ens tänkt på hur mycket man sitter nuförtiden på riktigt. Det är lätt att göra vardagsrutiner på samma sätt dag efter dag.  Men när man inser saken och börjar tänka på den medvetet är det lätt möjligt att med vardags- och nyttomotionen minska den tiden som man sitter och på det sättet göra livet ännu hälsosammare.

Samma sak kan märkas redan i barndomen. Ett barn kan delta aktivt i idrott, träna på en gren och till och med tävla, men ändå röra sig för lite. Det tänks ofta att barn rör ju sig alltid. Men är det faktiskt så? En timmes idrottsträning ger högst en timmes fysisk aktivitet. Men till träningen hör ofta teknikträning, väntande och annat som inte anstränger barn så mycket. Detta minskar tiden som barn verkligen aktivt rör på sig. Om föräldrarna dessutom kör barnen till träningen, istället för att de får cykla eller gå dit så blir det mycket mindre fysisk aktivitet än man kanske tänkt sig.

Det är bra att stanna till ibland och fundera på hur sin egen vardag ser ut på riktigt. Rör man sig så mycket som man tror att man gör?  Det är nämligen ganska lätt att vara optimistisk med mängden av fysisk aktivitet.

Elina Alvoittu som har jobbat i Eva Roos grupp under de senaste månaderna.