Det vi ser, det äter vi

sockerKonsumentförbundets projekt Ät gott! ordnar med jämna mellanrum intressanta seminarier kring aktuella teman och den 17.3 ordnades ett halvdagsseminarium om livsmedelsmarknadsföring. Seminariet filmades och kan ses på projektets hemsida.

Professor Pertti Mustajoki inledde med ett intressant inlägg om matmiljön och vad som får oss att äta mer. Yttre faktorer som får oss att äta mera är stora portioner, matens synlighet, lättillgänglighet, smaklighet, variation och lågt pris.

I samband med seminariet lanserades också en video om marknadsföring till barn. Videon tar upp något som jag tror många föräldrar har funderat på, varför marknadsförs livsmedel till barn? Oftast är produkterna som marknadsförs till barn onyttigare (de innehåller mera socker, salt och mättat fett) än motsvarande produkter som marknadsförs till vuxna. Produkter riktade till vuxna marknadsförs med slogans som ”naturligt” och ”hälsosamt” medan produkter till barn marknadsförs med färgglada figurer, bifogade leksaker och pyssel.

Sirpa Sarlio-Lähteenkorva från Social- och hälsovårdsministeriet talade under seminariet om den globala utmaningen med livsmedelmarknadsföring till barn och berättade hur man på många håll i världen försökt begränsa marknadsföringen av ohälsosamma livsmedel. Bland annat berättade Sarlio-Lähteenkorva om att Europaas WHO i februari publicerat näringsprofiler, som sätter kriterier för den näringsmässiga kvalitén för produkter som marknadsförs. Tanken är att Finland ska aktivera sig för att ta i bruk dessa kriterier. Sarlio-Lähteenkorva berättade också hur man i Norge använder självreglering när det gäller marknadsföring av ohälsosam mat och dryck till barn.

Som mamma till två barn i skolåldern har jag ofta förundrats över hur mycket reklam mina barn utsätts för via TV, nätet, applikationer och spel. Ofta marknadsförs produkter som söt yoghurt, läsk, chips och hamburgare. Varför marknadsförs det sämsta till barnen, vad kan vi göra för att främja hälsosammare alternativ?

SJ01