Med önskan om smakliga och grönsaksrika luncher

I höstas ändrades min vardag ganska radikalt: Efter jag blev färdig med studierna gick min studierätt ut. Den mest märkbara ändringen som vuxenlivet förde med sig i mitt liv gällde ätandet. Under alla de år som jag tillbringade som studerande fick jag njuta av färdig lagad mat till lagom pris utan att behöva diska grytan, tallriken eller besticken efteråt. Nu har istället situationen ändrats och under årets lopp har jag varit tvungen att fundera om min lunchpolitik. Två vettiga alternativ har jag kommit fram till: antingen kan jag laga mat hemma och ta matpacken med på jobbet eller så kan jag äta i personalrestaurangen. Helst skulle jag förstås njuta av lunchen i personalrestaurangen, men tyvärr känns det lite för mycket i en nyexaminerads plånbok. Därför nöjer jag mig med att äta egen mat de flesta dagar i veckan.

Visst blir det billigare att ha matpacken med. Konsekvensen bara är ofta att sortimentet av grönsaker på tallriken är ytterst litet. Även studier har visat att människor som äter i personalrestauranger äter vanligen mera grönsaker än de som har egen mat med på jobbet (Lallukka ym. 2001, Raulio ym. 2009, Roos ym. 2004). Självklart är det lättare att äta sallad och grönsaker när någon annan har skurit upp och lagat dem färdiga.

Jag har inte velat nöja mig med situationen och därför under hösten och våren har jag försökt att komma på lätta sätt att öka mängden grönsaker i min lunchmat. För mig har några strategier fungerat bättre än de andra. Jag tänkte att jag kunde dela med mig av mina knep om någon annan brottas med samma problem. Grundprincipen är att ju mer huvudrätten i sig själv innehåller grönsaker desto bättre och lättare. Förstås, vad fungerar för en fungerar inte nödvändigtvis för någon annan, så var och en måste pröva på vilket sätt passar bäst just för sig själv.

Soppa med grönsaker

Mina bästa knep att öka intaget av frukt och grönsaker vid lunchen:

1. Grönsakspurésoppor. De är lätt att laga, också stora portioner med en gång. Stadigare blir det om man sätter lite gryn ost och frön på. Variation får man genom att använda olika rotfrukt som bas av soppan.

2. Nästan alla andra soppor. I soppor med kyckling, fisk eller kött kan man tillsätta rikligt med djupfrysta eller färska grönsaker.

3. Olika slags wok, där man kan tillsätta färska frukter och grönsaker eller färdiga wokgrönsaker.

4. Färska frukter som efterrätt.