Chillande zebror på stafett-karnevalen

zebra chillarStafettkarnevalen lockar varje år deltagare från hela Svenskfinland. Och varje år är Folkhälsan med på ett hörn i tältbyn för att engagera barnen och de unga på olika sätt. I år hade vi hela fem tält med tre olika teman. Avsikten var att dessa teman skulle komplettera varandra och att de skulle locka så många som möjligt till tälten. I ett av tälten var temat avslappning och Chilla. Chillatältet skulle föra tankarna till en grön savann med zebror och andra djur. Funktionärerna var klädda zebrainspirerat och den årliga tygbuffen hade mönstret av en zebra.

Natur och djur med fokus på zebror, varför? För att variera temat, som tidigare främst handlat om färger och färgkombinationer? För att zebramönster är fint och åtminstone varit trendigt? För att zebror är fina djur?

Alla dessa är delvis sanna, men den ursprungliga inspirationskällan till årets tema är en bok skriven av neurologieprofessorn och stressgurun Robert Sapolsky och som heter Varför zebror inte får magsår.

SapolskyBoken är fullspäckad av fakta och handlar om varför de stressreaktioner som skyddat oss i alla tider idag gör oss sjuka. Han påvisar i boken att stress i sig är bra, men att stress som pågår länge är skadligt. Trots titeln, handlar den om mänsklig stress i jämförelse med zebror och andra djur.

Det unika med oss människor är att vår stress ofta är långvarig eller av kronisk karaktär, medan det hos djur inte är så (därför får zebror inte magsår). En zebra som blir jagad av ett lejon upplever ohyggligt mycket stress under en kortare stund för att överleva – för att sedan (om den överlever) återgå till ett stressfritt tillstånd och kan beta gräs i lugn och ro.

Zebran kommer inte heller att oroa sig för en lejonattack nästa dag.  Vi människor däremot oroar oss för betydligt mindre farliga saker så som ekonomi, framträdanden, trafik, förhör eller arbete – en stress som ofta är långvarig och med tiden kan bli mycket skadlig. Stressreaktionerna hos djur handlar oftast om överlevnad – att fly eller slåss (stressen får utlopp i fysisk aktivitet), medan vi människor skapar likadana stressreaktioner i kroppen bara genom våra tankar (utan att få utlopp för stressen). Att vi kan tänka långsiktigt är en stor fördel för oss människor, men samtidigt blir det en brist då det gäller förmågan att hantera stress. I detta korta klipp från en längre dokumentär illustreras fenomenet tydligt.

Det är alltså viktigt att vi får återhämtning när vi varit utsatta för stress. Stress utan återhämtning försvagar vårt immunsystem och ökar risken att drabbas för hjärt- och kärlsjukdomar, magsår, psykiska sjukdomar som utmattningssyndrom, depression och ångest. Vid stress med återhämtning sker däremot det motsatta; prestationsförmågan ökar, vi hålls friska och mår bra. Enligt Sapolsky är kortvarig stress som vi har kontroll över välgörande och orsaken till att vi t.ex. njuter av berg- och dalbanor eftersom det är spänning inom trygga ramar. Stressreaktionen i sig är en förutsättning för att vi ska kunna anpassa oss till vår omgivning och överleva, men förlorar sin funktion då den blir långvarig. Bränslet räcker helt enkelt inte för att ha gasen i botten hela tiden.

För att kunna hantera stress behöver vi bromsa och hitta de metoder som stöder det parasympatiska nervsystemet, alltså vårt lugn och ro-system. Det utsöndrar lung och ro-hormoner, som ger upphov till en rad reaktioner i kroppen som är motsatsen till stress och alarmläge. Det är då vi t.ex. är lugna, öppna, kärleksfulla, reflektiva, vänliga, glada, harmoniska, sömniga och avslappnade. Det är också ett uppbyggande tillstånd i motsats till stressläget som är ett nedbrytande tillstånd. Det är den subjektiva upplevelsen av avkoppling som verkar vara nyckeln till framgång. Att hitta sitt sätt att varva ner. En blogg med många fina inlägg om detta tycker jag är bloggen Hidasta elämää.

På stafettkarnevalen symboliserade alltså zebran vikten av att varva ner mellan stresstopparna och att vi helst inte i onödan ska oroa oss för saker som vi inte kan påverka. Naturen och djuren i Chilla-tältet representerade också exempel på effektiva hjälpmedel för att varva ner i vardagen.
Vad gjorde då de unga och barnen i tältet? Jo, de låg under en zebrafilt och lyssnade till naturljud och den här lilla avslappningsövningen:

En ny dag har börjat. Du ser solen som går upp vid horisonten.
Du blir varm av solen som stiger på himlen och njuter av den sköna känslan. Du samlar all energi och värme som solens strålar ger in i din kropp och du lägger händerna på magen.
Andas djupt. Låt luften åka ända ner i magen. Känn hur magen rör sig under dina händer. Låt magen bli större då du andas in och mindre då du andas ut. Du andas in energi inför den här dagen.
Du ser ett stort träd med många gröna blad. Du går fram till trädet och känner på stammen. Stammen känns varm. Du lutar dig en stund mot trädet och njuter av det lugn som trädet ger dig.
En svag och varm vind blåser och bladen vajar lätt i vinden. Du ser färggranna och vackra fåglar flyga ovanför dig. Hör hur vackert de sjunger.
Du ser dig omkring och upptäcker en zebra. Zebran äter i lugn och ro av det gröna gräset – utan att störas av din närvaro. Zebran är smidig och stark, men ändå lugn. Den har full koll på allt som händer runt omkring. Du följer zebran med blicken när den sakta går vidare.
Du lägger dig ned i det mjuka gräset och vilar en stund.
Nu får du så småningom lämna den gröna savannen och återvända till här och nu. Känn efter hur det känns i kroppen och njut av känslan som den här övningen har gett dig.
Lycka till med det du har framför dig idag.