Ja, till efterrätt!


Vetenskapsjournalisten Ann Fernholm
besökte i förra veckan Helsingfors och kritiserade servering av efterrätter på äldreboenden. Ann Fernholm har under de senaste åren fokuserat på att granska sockrets inverkan på hälsan. Hon har helt rätt i att för mycket socker  inte är bra. Alla är eniga om detta, både konsumenter och forskare! Frågan är när det blir för mycket socker?  Läs Carola Ray s blogg om sockerrekommendationerna. Ann Ferholm är duktig på att skapa debatt och visst behövs det diskussion om de äldres mat.

Problemet med de äldres matintag är att det är alldeles för litet, speciellt på boenden men även inom hemvården . De äldre mister sin matlust och även smakreceptorerna minskar så att tröskeln för att känna smaker blir högre. Det här betyder att maten för de äldre får smaksättas ordentligt. Ju äldre man blir destu sämre blir även förmågan att spjälka och uppta den näring som finns i maten, därför behövs det mycket näring! För att undvika undernäring för de äldre är det viktigt att servera små men energi- och näringstäta portioner, upp till 6 gånger per dag.

Hur vet vi då om de äldre får i sig tillräckligt med näring? Vågen har inte alltid svaret, eftersom det kan hända att de äldre får i sig energi men inte tillräckligt med protein. En äldre människa kan alltså se helt välnärd ut, fastän den lider av undernäring och muskelmassan försvinner. Bästa sättet att kontrollera näringsintag är att följa upp det matintag som den äldre faktiskt äter. Hur mycket har den äldre ätit och hur mycket har blivit kvar på tallriken? För denna uppskattning av matintag har Folkhälsan översatt en blankett som är lätt att använda. När man uppskattar energiintaget blir det oftast mycket lågt och framförallt proteinintaget är oroväckande lågt.20151113_133408_resized

Låt oss ta som exempel Signe 75 år, hon är 160 cm och väger 54 kg.  Hon är uppe och går på dagen så hennes energibehov är minst 1600 kcal. En äldre person som väger 60 kg behöver  60-80 gram protein per dag.

Om man bokför  Signes energiintag och upptäcker att det bara är 1000 kcl per dag och protein 40 gram så förtsår man att Signe sakta men säkert blir undernärd. Så vad kan man göra? Det som vi på Folkhälsan har satsat på är att få in mera energi och protein i mellan- och kvällsmålen. Vi rekommenderar att man  berikar maten med livsmedel, genom att tillsätta 1 msk olja, så har du redan fått till 120 kcal. 1/2 dl kvark ger 4 gram protein osv. Vi uppmuntrar alltid till att gröten skall kokas på mjölk, det är stor skillnad i proteinmängd.

Hur får man då Signe att äta olja, kvark, grädde, ägg, mjölkpulver ..? Naturligtvis genom att berika  den vanliga lunch och middagen, men även genom  att få  in detta i efterrätten och i kvälls- och mellanmål. Fastän det finns lite socker i krämen eller milkshaken så bidrar det till att det blir variation i maten och att Signe samtidigt får i sig protein och fett, samt även vitaminer från bär och frukt.

Exemplet är taget från Yles artikel med Ann Fernholm:

Onsdag 4.11 fick invånarna på bland annat Gustavsgårds äldreboende följande mat:
Frukost: Gröt på kornflingor och havrekli, bröd, skinkkorv, juice.
Lunch: Siskonkorvsoppa, potatis, rödbetsstrimlor, riven morot, rabarberkräm.
Eftermiddagskaffe: Drottningvåffla.
Middag: Kycklingsoppa, vaniljkräm, hallonsylt.
Kvällsmålsalternativ: Rispirog med äggsmör, yoghurt och fruktpuré, filmjölk och fruktpuré, apelsinmilkshake, vispgröt på röda vinbär.

För de äldre rekommenderas alltså att man berikar efterrätterna. Rabarberkrämen kan ätas med grädde, drottningvåfflan kan innehålla mycket ägg och extra mjölkpulver samt olja eller smör. Vaniljkrämen berikas, samt youghurten och milkshaken. Så en milkshake på ett äldreboende betyder inte samma sak som att köpa en milkshake från en hamburgerrestaurang.

 

Så lagom med socker men myckat av fett och protein till de äldre!

Skånes universitetssjukhus har en fin hemsida om den Viktiga maten. Sven Melander och Gullan Berg ger här ett smakprov. Hela filmen finns också på hemsidan.