IBS och fiber?

herkan-vatsan-valinnat

Det är många i Finland som lider av en känslig mage, hela 20% av befolkningen uppfyller kriterierna. Med begreppet känslig mage menas här dyspepsi (obehag uppe i magen), eller IBS, utan klar känd orsak (som till exempel inflammerad tarm, celiaki, magsår eller reflux). Så räknar man därtill alla andra problem med magen, så är detta en stor folksjukdom.

Livskvaliteten för de med känsliga magar är i samma klass som för de som har diabetes eller njursjukdom. Skillnaden är att diabetiker och njurpatienter tas på stort allvar inom vården medan de med magproblem långt får klara sig utan vård.

Hur är det då med fiber och känslig mage? Tillräckligt med fiber är en förutsättning för att magen skall må bra. Fiber inverkar också positivt på blodsockret, kolesterolet och förbättrar mättnaden. Allt detta gör att sannolikheten för att insjukna i tarmcancer, diabetes typ 2 och hjärt-kärlsjukdom minskar. Vi finländare får i oss för lite fiber. När klienter för kostdagbok så är det dagliga intaget av fiber alldeles för lågt, speciellt om man därtill har viktnedgång som mål. Därför är det bra att tillföra mera fiber i form av fiberprodukter.

Att välja rätt sorts fiber är viktigt om man har känslig mage. Vete- och rågfiber är bra om man lider av förstoppning, men har man känslig mage kan det bara förvärra symptomen och ge mera gasbesvär och uppsvälld mage. Speciellt i vetefiber finns mycket oligofruktos, en sk FODMAPkolhydrat som lätt fermenteras i tjocktarmen för en person med IBS. Psyllium är ett kostfiber som IBS-patientens mage mår bra av. Detsamma gäller havrekli eller havrefiber som också innehåller vattenlösliga fiber (finns dock inte mycket forskning kring havrefiber och IBS). Man antar också att sockerbetsfiber och chiafrön funkar för IBS, samma sak här mer forskning behövs. Däremot finns det forskning om linfröna och det innehåller inte FODMAP-kolhydrater, så det är en bra fiberkälla för känsliga magar. Kom ihåg att inte äta mer än 2 msk linfrön per dag på grund av kadmium och vätecyandi och det är hela linfrön som rekommenderas.

Summa summarum är väl havre och psyllium de säkraste alternativen om man har känslig mage. Hittar du ett fibertillskott som passar så använd det! Och glöm inte att dricka! Vatten och te är bra för en känslig mage!

Mycket av informationen har jag hämtat från kollegan Reijo Laatikainens bok, Herkän vatsan valinnat, suolisto kuntoon ruokavaliolla.