Vågar du skapa en ny positiv vana?

Kanske du har läst min kollega Mikaela Wiiks blogginlägg om våra vanor och blivit motiverad att ändra på dina egna vanor? Mikaela skriver bland annat om hur viktigt det är att förstå våra vanor för att skapa en ny positiv vana eller bryta en dålig vana.

Nu kan du ta hjälp av vårt material som gjorts för Bukklubben. Materialet togs fram för att stöda och motivera till att med små steg ändra sina mat- och motionsvanor till det bättre. Jag har i ett tidigare blogginlägg berättat om Folkhälsans livsstilsprogram Bukklubben. Nu har vi satt ut Bukklubbens veckotexter och registreringshäfte för mat och motion på webben så att vem som helst kan printa ut det.

BK logoBukklubben höll på i 10 år och nådde 327 personer. Många av deltagarna har i och med Bukklubben lyckats minska sitt midjemått genom att bli medvetna om sina vanor och göra små förändringar i vardagen.

Registreringshäftet som användes i Bukklubben kan hjälpa dig att bli medveten om dina mat- och motionsvanor.  I häftet kan du varje dag skriva in hur många portioner grönsaker och skräpmat du äter samt hur många steg och/eller motionsminuter du får. Om du vill kan du även skriva in midjemått och vikt en gång i veckan.

Grönsaker, frukter och bär innehåller fibrer, vitaminer och mineraler men inte för mycket energi och ett ökat intag är starkt kopplat till hälsa. Därför vill vi äta mera av dem, gärna fem portioner om dagen.

Sällanmaten, t.ex. kex, chips, godis och söta drycker, innehåller mycket energi i form av socker och mättat fett men endast lite näring. Sällanmatsportionerna behöver inte vara noll men vi kan gärna minska på dem.

När du blir medveten om dina vanor kan du ändra på dem. Kanske du tror att du äter mycket frukt och grönt men i verkligheten blir det inte så mycket? Då kan en ny vana till exempel vara att fylla halva tallriken med grönsaker i olika färg vid lunchen. Förutom registreringshäftet finns också 20 veckotexter med tips kring bland annat motivation, målformulering, fysisk aktivitet och kost. Som Mikaela skrev i sitt blogginlägg går det att ändra sina vanor med hjälp av upprepning bara man vet vad man vill, klarar av och tror på.