Hållbart på tallriken och med cykel

Salaatti1-1024x664Socialmedicinska föreningen arrangerade ett vårseminarium om ett välbekant tema nämligen hälsosam kost och fysisk aktivitet, men denna gång med synvinkeln hållbar utveckling. Det finns ett ökande tryck att beakta miljön i all konsumtion och vad kunde vara effektivare än att rikta uppmärksamheten också på våra matvanor och transportmedel, som bildar en tredjedel av vår miljöpåverkan. Ur denna synvinkel kan vi betrakta hälsosam diet och fysisk aktivitet på ett lite annorlunda sätt. Men ingen fara, det rekommenderas fortfarande att man skall äta hälsosamt och röra på sig!

Det positiva budskapet är att äta frukt, bär och grönsaker är både hälsosamt och miljövänligt. I mån och möjlighet är det bra att variera och äta närproducerat och enligt skördetid – då är varorna också mest färska och läckra. I den andra ändan av hålbarhet- dimensionen finns det djurprodukter såsom kött och mjölkprodukter, särskild ost. Enligt forskning kan man minska konsumtionen av dessa produkter drastiskt och främja både hälsan och vara till nytta för miljön. Olika bönor, ärter och linser har traditionellt varit en viktig del i matkulturen särskilt i mellersta och fjärran Östern men de är inte heller obekanta här i Finland. Om man ersätter kött- och mjölkprodukter, behöver smakresan inte nödvändigtvis sträcka sig längre bort än till andra hyllan i affären: nuförtiden finns det massor av växtbaserade produkter som inte bara smakar gott, men också är lätta att använda och täcker proteinbehovet. Ett enkelt sätt att öka intaget av växtbaserat protein och att samtidigt få hälsosamma fetter är att använda mera av frön och nötter som passar till nästan varje måltid och maträtt.

Pyora1Nyttomotion, speciellt som ett sätt att tas sig till och från jobbet, verkar vara ett onyttjat sätt att motionera och hålla sig frisk. Nuförtiden rör vi oss minimalt på jobbet och även om vi har en fysiskt aktiv hobby några gånger per vecka, så är vi den mesta tiden fortfarande inaktiva. Om någon skulle föreslå att du skulle kunna öka din fysiska aktivitet med fem till tio timmar per vecka så vad skulle vara reaktionen? Många kanske inte skulle undgå att först tänka tanken ”jag har ju ingen tid för sådant!” Men faktum är att många har den tiden: den tillbringas nu sittandet i bilen, bussen etc. Även om man inte helt vill ge upp kvalitetstiden med en roman i ett kollektivtrafikmedel eller om vägen till jobbet verkar vara för lång. Då kan det löna sig att cykla eller gå till exempel bara den ena riktningen varannan gång eller en gång per vecka. Det kan nog hända att hungern växer i takt med att man äter, dvs. då man märker att fartens tjusning och den susande vinden i öronen börjar höra till ens egen definition på kvalitetstid.

Om man vill läsa mera och testa vilket skulle vara det enklaste sättet att för sig själv ändra sin konsumtion så att den blir miljövänligare så kan man ha nytta av följande länk:

http://www.ilmastodieetti.fi/Ilmastolaskuri.html