Vad händer det på ett daghem när alla leksaker är på semester?

toys-162930_960_720I slutet av förra veckan deltog jag i CIAPSE 2 (Children’s Physical Activity and Sport) konferensen om barns fysiska aktivitet som organiserades i Jyväskylä. På konferensen presenterades ett program som syftar till att stöda barns socioemotionella färdigheter. En strategi att göra det var att skicka alla leksaker på daghemmet på semester för en dag per vecka. Gissar ni vad det hände när alla leksaker var på semester?

Som en överraskning för forskarna rapporterade daghemspersonalen att barn var mera fysiskt aktiva när de vanliga leksakerna inte fanns till förfogande. Vad gjorde barnen då? De byggde kojor, banor och tunnlar av stolar och bord samt trampoliner av kuddar, de spelade mer intensiva rollspel och ute på gården lekte de kull, och gamla utespel och lekar som personalen hade lekt i sin barndom. Därtill blev lekgrupperna större eftersom många spel t.ex. ute kräver en stor grupp för att lyckas. Det blev också mera socialt umgänge mellan barnen, de använde sin fantasi mera än vanligtvis och lekarna hölls längre än vanligt.

Varför hände allt det här? Forskaren i projektet förklarade att leksaker styr ganska starkt barns lek och hurdan den blir. När man inte kan leka med de vanliga leksakerna, så måste man hitta på något helt annat som ofta är lite mera aktivt än t.ex. lek med lego, dockor eller bilar. Dessutom användes daghemmets olika rum och utrymmen mycket mer mångsidigt än vanligtvis och man flexade i de vanliga reglerna under de här dagarna i många daghem. Initiativen till alla aktiviteter kom från barn och personalen planerade inte dagarna på förhand, vilket gav mera frihet för barnen och också tid till fysisk aktivitet.

Förstås stötte både barn och personalen också på några svårigheter under de här dagarna. För vissa barn var det inte så lätt att hitta på något att göra, när leksakerna inte stod till förfogande. För personalen var det ibland svårt att ge upp sin roll som ledare och den personen som bestämmer vad skall göras, att börja dagen utan noggranna planer och ge beslutanderätt till barnen.

Kunde du tänka dig en dag utan ”leksaker” t.ex. utan smarttelefon, pekplatta eller dator och hur skulle din dag se ut då?