Sömnbrist syns på tallriken?

Dagen efter en sömnlös natt kan vara tung på många sätt: vissa har irrande tankar andra har nerverna på helspänn. En del håller sig vaken med kaffe eller genom att småäta. Låter det bekant?

På senaste åren har allt fler forskare fokuserat på sömnen och dess inverkan på hälsa. Också sambandet mellan sömn och ätande har studerats. Studier visar att både män och kvinnor äter större portioner och de kan äta upp till 20 procent mera energi efter en dålig natt. Varför växer aptiten när man är trött? Två forskare från USA har skrivit om sambandet mellan sömnbrist och aptit i en forskningsartikel och enligt deras slutsats finns det många orsaker till sambandet som är biologiska, emotionala och kognitiva.

En orsak till den växande lusten att äta efter en dålig natt är förändringar i avsöndringen av hormonerna leptin och ghrelin som deltar i aptitregleringen. Leptin ökar mättnadskänslan medan ghrelin ökar aptiten. Studier visar att sömnbrist ökar ghrelin nivån som i sin tur ökar hungerkänslor. Leptin nivån för sin del minskar efter störd sömn, vilket har kopplats till preferens för söt, salt och stärkelserik mat. Alla studier gällande leptin är ändå inte entydiga vilket betyder att mera forsking behövs.

En annan orsak till sambandet kan vara störningar i kognitiva funktioner efter störd sömn. Sömnbrist påverkar de delar i hjärnan som ansvarar för planering, beslutsfattande, impulskontroll och känslohantering, funktioner som spelar en viktig roll i hälsosamt ätandet och planering av ätandet. Sömnproblem har konsekvent kopplats till ett impulsivt beteende som i sin tur kan påverka hur mycket och vad man äter.

Tredje förklaringen är att sömnbrist får belöningssystemen i hjärnan att bli känsliga för mat med högt socker- och fettinnehåll, vilket kan leda till starkare matbegär och till slut större konsumtion av energirik mat. Sömnen är också viktig för hantering av känslor. Kort eller störd nattsömn ökar negativa känslor och gör det svårare att bearbeta känslor på ett effektivt sätt. Sömnbrist får en att tolka neutrala signaler som negativa och betrakta världen med pessimistiska attityden ”ett halvtomt glas”. Svårigheter i att kunna effektivt bearbeta känslor kan leda till att man äter mera än behövs och speciellt mat med mycket socker och energi. Det är påvisat att mat påverkar mod; minskar negativa och ökar positiva känslor. Inget under att många anlitar mat när de är trötta eller sura.

Det finns fortfarande mycket att forska i gällande sömn och ätandet eftersom studier som kopplar ihop sömnbrist, olika mekanismer och ätandet i en samma studie är fortfarande få. Överlag kan man ändå säga att sömnbrist kan väl synnas på tallriken. På basen av ovannämnda skäl tillsammans med alla andra effekter som sömn har på välbefinnandet önskar jag er alla mycket bra nattsömn under året 2018!