Våren är här och benen blir fulla med spring!

Snön smälter, ishalkan är förbi och barmarkssäsongen tar vid. Fåglarna kvittrar, solen värmer och flera av oss känner att nu är det dags för premiärlöpturen på asfalt/grus. Det är en helt annorlunda upplevelse än när man halkar runt med dubbar under skorna. Ofta inleder vi i ett vansinnigt tempo för det är ju så roligt att det riktigt spritter i benen. Tvyärr kommer småningom kroppens signaler ikapp hjärnan. Vi som just flugit fram längs vägen likt en Usain Bolt-kopia förvandlas till en andfådd, genomsvettig klumpeduns, som febrilt kämpar för att med knapp styrfart röra sig framåt. – Aldrig mer, väser vi fram följande dag när träningsvärken slagit till och vi knappt kommer oss fot om fot.

För att undvika detta scenario gäller det att tänka på följande:
– Ta det lugnt i början. Låt kroppen vänja sig med underlaget. Belastningen blir annorlunda när du växlar från snö till barmark.
– Är det en tid sedan du sprang senast? Varva då gärna löpningen med gång.
– Fokusera på tiden och inte sträckan. Trettio minuter kan vara helt tillräckligt de första löpturerna.
– Investera i bra löpskor, som passar din fot och ditt löpsteg.

Många nybörjare funderar mycket kring löptekniken. Viktigaste här är att undvika för långa löpsteg. Löpstegen blir automatiskt kortare om man undviker att lägga ner hälen först utan istället låter mellanfoten/framfoten ta i marken först. När också hälen är i marken skjuter sen hela foten ifrån inför nästa löpsteg. Fokusera också på att riktningen är framåt (inte uppåt) då du springer, men med en bra hållning och blicken riktad framåt. Låt axlarna slappna av och pendla avslappnat med armarna. När man väl kommit igång med löpningen kan man satsa på att lägga in teknikövningar.

Så iväg ut på löprunda och kan du av en eller annan orsak inte springa så går det lika bra att gå stavgång i kuperad terräng! Lyssna till fågelsången, upptäck nya vårtecken och njut av varje steg!